فرشگاه اینترنتی رهرو راه ابریشم پارت

ابریشم پارت

زمان تعویض صفحه کلاچ

یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن رانندگان را درگیر می کند این موضوع است که زمان تعویض صفحه کلاچ چه زمانی می باشد. قطعا می دانید که برای روشن کردن خودرو با هر بار فشردن کلاچ آن چند قطعه همزمان با یکدیگر درگیر می شوند تا خودرو شما روشن شود. صفحه کلاچ در واقع وظیفه ای که دارد این است که نیروی خودرو را قطع و وصل کند. در این مقاله آموزشی از تیم دیزلیران به یکی از سوالات پر تکرار شما رانندگان عزیز پاسخ خواهیم داد تا انتهای این مطلب با ما باشید.

در خودروهای غیر اتوماتیک پدال کلاچ به صفحه کلاچ متصل می باشد و نیروی موتور به وسیله پدال به صفحه و قسمت های دیگر می رسد. بنابراین صفحه کلاچ  وسیله ای است که همواره مورد استفاده قرار می گیرد و باید بعد از مدتی تعویض شود. عوامل زیادی می باشد که در عمر این قطعه از خودرو تاثیر چشم گیری دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

تعویض دنده اشتباه

در هر بار تعویض دنده کلاچ را باید تا انتها فشار دهید، اگر این امر را به درستی انجام ندهید به صفحه کلاچ آسیب می رسد. اگر بخواهید عمر صفحه کلاچ خود را افزایش دهید و زمان تعویض آن را به تاخیر بیندازید به درستی از کلاچ استفاده کنید. به خاطر سلامت صفحه کلاچ هم که شد باید در هنگام تعویض کلاچ را تا انتها فشار دهید و بعد از تعویض دنده هم باید پا را از روی کلاچ بردارید.

انتخاب دنده غلط

اگر در هنگام رانندگی در سربالایی هستید باید از دنده های مناسب استفاده کنید که مناسبترین دنده ها برای این شرایط دنده های سنگین یک و دو می باشد. که در غیر این صورت فشار زیادی به خود می آورید که باعث خرابی صفحه کلاچ می شود.

رانندگی در ترافیک سنگین در جاده ها

همواره در ترافیک برای جلوگیری از تصادفات باید کلاچ را نگه داریم که این امر خود باعث تخریب صفحه کلاچ می شود. بنابراین یکی از عوامل که تاثیر مستقیمی در تخریب صفحه کلاچ دارد.

شتاب زیاد در هنگام رانندگی

از خودرویی که سرعت زیادی را در رانندگی دارد نباید انتظار داشت که صفحه کلاچ سالمی داشته باشد.

ظرفیت سرنشینان بیش از حد انتظار

خودروها دارای ظرفیت تعریف شده ای هستند و نمیتوانید انتظار  داشته باشید که خودروها بیش از آستانه تحمل خود وزنی را تحمل کنند. اگر تعداد سرنشینان به خودرو فشار آورد به نوبه خود زمان تعویض کلاچ را جلوتر می اندازد.

 در متن فوق عواملی را متذکر شدیم که باعث می شود عمر تعویض صفحه کلاچ شما کمتر شود که با رعایت نکات گفته شده می توانید عمر این صفحه کلاچ را افزایش دهید.

اما از چه علائم و نشانه هایی تشخیص دهیم که باید صفحه کلاچ را تعویض کنیم!!!!

در این قسمت مقاله می خواهیم در رابطه با علایم و هشدارها صحبت کنیم. اولین هشداری که در این مورد می توانیم بیان کنیم، سفتی پدال کلاچ است. زمانی که پدال کلاچ خودرو شما سفت و خشک باشد این نشان این است که زمان تعویض صفحه کلاچ شما فرا رسیده است.

یکی از نکات دیگر که نشان می دهد زمان تعویض فرا رسیده این است که اگر شما پدال کلاچ را رها کنید همزمان پای شما به عقب پرتاپ می شود. همچنین در صورتی که در تعویض دنده سرو صدایی باشد باید صفحه خودرو را تعویض کنید.

زمانی که خودرو در حال حرکت می باشد، دور موتور افزایش می یابد اما سرعتی که معمول می باشد و مورد نظر است به دست نمی آید، بدین معنی که نسبت به دور موتور  سرعت پایینی داریم. یکی دیگر از نشانه ها تعویض می باشد.

یکی از اصطلاح های رایج در میان رانندگان استفاده از کلماتی همچون دنده درست جا نمیره. دقیقا دلیل درست جا نرفتن دنده و سخت شدن تعویض دنده، خرابی در صفحه کلاچ خودرو شما می باشد.

البته در زمانی که خودرو خود را روشن می کنید و به حرکت در می آید، درست در زمانی که ماشین را در دنده یک قرار می دهید و با رها کردن کلاچ خودرو باید حرکت کند اتاق خودرو به لرزش در می آید. این امر یعنی صفحه کلاچتان خراب شده و زمان تعویض آن فرا رسیده است.

در زمانی که خودرو را در حالت دنده دو رها می کنید ولی با  این حال خودرو خاموش نمی شود یعنی صفحه کلاچتان مخروب شده است و در صورت خاموشی در دنده دو یعنی هنوز زمان تعویض صفحه کلاچ خودروتان فرا نرسیده است.

کلاچ و ترمز گرفتن در مسیرهای پر ترافیک درون شهری به خصوص در تعطیلات باعث می شود که تعویض صفحه کلاچتان بالا بالاتر برود. که رفت و آمد در مسیرهای برون شهری که ترافیک کمتری را  دارد باعث طول عمر بیشتر این قطعه خواهد شد. باید اعلام کنیم خودروهای  معمولی ساخت ایران در حوالی ۴۵ هزار کیلومتر نیاز به تعویض خواهند داشت.

تعویض صفحه کلاچ کار تخصصی می باشد و نباید خودتان انجام دهید و باید حتما به یک مکانیک ماهر بسپارید. چرا که در هنگام تعویض آن باید نکاتی مانند استفاده از کاسه نمد، روغن کاری بلبرینگ و تنظیم درست سیم کلاچ می باشد. البته باید متذکر شویم که همزمان با تعویض صفحه کلاچتان باید روغن گیربکس ماشین خود را هم تعویض نمایید.

نتیجه گیری

اگر شما تازه گواهی نامه خود را دریافت کردید و یا تسلط لازم برای رفتار با کلاچ را ندارید این مهارت را تمرین کنید تا عمر صفحه کلاچ را افزایش دهید. حتی اگر راننده ماهری هستید به نکاتی که در بالا گفته شده توجه فرمایید تا این قطعه را دیرتر تعویض نمایید.

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.